johannah.se

Apropå ord och inga visor

kvinnor1

Foto från the Photo Essay "Iraqi Women: Looking Beyond the Veil" http://www.iwpr.net/?p=icr&s=f&o=351778&apc_state=henpicr200811

Och apropå s uttalande om att förbjuda burka på allmänna platser i Frankrike.

Jag tycker att exakt samma ord och meningar har olika betydelse beroende på vem det är som säger det.

Häromdagen kläckte min chef ut sig (ni vet hon med så starka åsikter om saker och ting) att kvinnor som går omkring i burka i Frankrike eller Sverige eller where ever kan åka hem till Afghanistan, eller var de nu kommer ifrån, om de nu är så fästa vid sitt idiotiska klädesplagg. (Sarkozys uttalande kom några dagar senare som ett brev på posten.)

Min chef säger: ”Att täcka hÃ¥ret kan jag förstÃ¥ – jag gillar det inte men jag kan förstÃ¥ det – men att hÃ¥lla pÃ¥ och täcka hela ansiktet, vad i hela friden är det för fasoner? (Jag förstÃ¥r väl vad hon menar, men jag som kanske är lite mer reflekterande tycker att det hela är lite mer komplex än sÃ¥.)

Hon säger ocksÃ¥ att hon tycker att ”slöjförbudet” i skolor i Frankrike är en mycket bra idé.

Jag frågar om hon inte tror att förbud som dessa får kontraproduktiv effekt då de presenteras och klubbas igenom av vita medelklasmän.

Hon slÃ¥r ut med armarna: ”Jag är ingen vit medelklass man, jag är svart, kvinna och muslim.”

Jag slÃ¥r ut med armarna: ”Du ja, men Europa styrs av vita medelklassmän, och en och annan vit kvinna. Och det är de som bestämmer. Och vad du just sa har inte ha samma innebörd om jag säger det eller om Sarkozy säger det.

Jag tillhör en generation, eller en skola, som har läst och blivit lite småfrälst i Judit Butler. Och vi tänker att samma handlig, ja till och med samma ord, kan ha olika innebörd och betydelse i olika kontexter. För att ta det klassiska exemplet: tänker er handlingen att tända eld på ett kors i någons trädgård, det är ett brott. Men visst är det ett annorlunda (värre) brott att tända eld på ett kors i en svart familjs trädgård jämfört med en vit familjs trädgård. Med hela Ku Klux Klan historien betyder ett bränt kors i en svart familjs trädgård hets mot folkgrupp och rasism. Ett bränt kors i en vit familjs trädgård betyder inte det, i denna kontext är det bara lite allmänt creepy. Alltså samma handlig får olika betydelse beroende på historia, beroende på kontext.

Jag drar detta vidare till att kritisera kulturer, religioner, beteenden etc. Vi kan inte kritisera kulturer, religioner, etc. på samma sätt oberoende av om vi står innanför eller utanför religionen eller kulturen eller vad det nu är vi vill kritisera.

Att inse detta, och hitta nya och annorlunda begrepp och vägar att kritisera religioner och traditioner, är vikigt för oss vita feminister för att tydligt separera oss från allt som luktar främlingsfientlighet. För vi är inte främlingsfientliga, och vi vill inte ha något med dessa grupper att göra. Jag vill kunna kritisera vissa beteenden sagda härstamma från Islam, och jag vill kunna göra detta utan att för den sakens skull stå på samma sida som Sverige Demokraterna.

Det är lustigt att det är just de rasistiska partierna som högljut snackar om kvinnor rättigheter.

Fotot i detta inlägg, och andra fina foton, hittar du här.

Den här texten skrevs av johanna, den juni 24, 2009 18:07, kategoriserad som Feminism, Politik and tagged , , , . Lämna kommentarer här. (Du kan även följa alla kommentarer via RSS).

Andra inlägg

6 Kommentarer

  • PH 06.25.09

    Jag håller med din chef. Att tvinga en kvinna att låsa in sig i en burka är våld mot henne. Våld på samma sätt som talibanerna på 1990-talet tvingade folket i Kabul att måla fönstren svarta så att man inte skulle behöva se kvinnorna innanför (jag vet inte om det fortfarande är svartmålningskrav i talibankontrollerade områden).

    Du menar väl inte att vi ska tillåta muslimska män att måla fönster svarta och att ett förbud mot detta är kontraproduktivt?

    Att dessa kvinnor skulle bära burka frivilligt är inget bra argument. Tänk själv: Jag tycker att det är bra att min man slår mig när jag gör fel. Jag vill att han ska göra det.

    Våld i alla dess fomer mot kvinnor är förkastligt i alla sociala kontext. Jämförelsen med KuKluxKlan-kors i svartas trädgårdar är missledande.

    Så vill man utöva våld mot sin hustru, sin församlingsmedlem, sin dotter får man välja att göra det i ett land där det anses OK. I Sverige anses det inte OK. Och inte i Frankrike heller. Det tycker jag är bra

  • PH 06.25.09

    Ett komplement till min förra kommentar.
    just nu (25 juni kl. 12) läser jag att religiösa extremister har sprängt en flickskola i Pakistan.

    Vi är väl överens om att skolplikt ska gälla i våra länder även för flickor (alla flickor oberoende av familjens religösa uppfattning)? Att hindra en flicka att gå i skolan är också våld.
    Eller är det kontraproduktivt att hävda skolplikten?

  • johanna 06.25.09

    Ingen ska tvingas in i en burka sÃ¥klart, om det ar nog alla överrens. Men om kvinnorna säger att ”detta ar vad jag VILL ha pa mig, detta ar min religiosa overtygelse” da tycker jag att det hela blir mycket svarare.

    Tycker inte du att det ar en skillnad mellan vald (misshandel, FGM, spränga skolor) och kladsel?
    Tycker du att vi ska forbjuda silikonbrost pa allmanna platser ocksa?

    Min poang med inlagget ar att jag vill kunna kritisera muslimsk kladstil utan att alliera mig med sverige demokraterna.

    Min poang med inlagget ar att tydligora att bara for att min chef sager att ”de som vill bara burka kan aka tillbaka till afghanistan” sa kan INTE jag saga det, aven om jag forstar vad hon menar och kanske haller med.

    Jag maste valja andra ord, andra meningar att framfora min kritik.

    Jag sager ingenstans i inlagget att jag tyckert att det ar ok att valdfora sig pa kvinnor, eller hindra tjejer fran att ga i skolan, och rattfardiga detta med att hanvisa till sin kultur.

  • emma 06.30.09

    Ja Johanna, jag haller med. det ar en valdigt svar balansgang mellan att kritisera andra kulturer (i detta fall muslimsk kladkod) och den nationalistiska/rasistiska politik som t.ex. Sverigedemokraterna for. Nar det kommer till Sarkozy sa tror jag att han jobbar hart att ta roster fran Le Pen och andra ultra-nationalistiska partier i Frankrike, i synnerhet eftersom hijab-forbudet i skolor nu ar relativt accepterat.

    Sen tanker jag ocksa pa alla trender som sprids i arabvarlden och bland muslimer varlden over; det ar latt for oss svenskar att se hijab, burqan osv som enbart fortryck, men det finns trender dar ocksa sa klart. Med den ratt knutna sjalen kring huvudet kan man vara ”Hijab chic”!

  • emma 06.30.09

    Glomde lanken: http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/video/2009/may/21/muslim-fashion-elenany

  • johanna 07.01.09

    Håller med, Sarkozy är populist inte feminist. Tack för länken!

Kommentera

:

: